´het echte leven´ - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Miriam - WaarBenJij.nu ´het echte leven´ - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Miriam - WaarBenJij.nu

´het echte leven´

Blijf op de hoogte en volg Miriam

29 November 2012 | Peru, Arequipa

Hoi allemaal,

inmiddels begint Arequipa beetje bij beetje als thuis te voelen, ik loop nu zonder kaart naar het centrum, weet welke bus ik moet nemen naar het weeshuis en welk internetcafe het goedkoopst is.

Vorige week was mijn vakantieweek, ik ben alleen of samen met ´mama´ de stad gaan verkennen en heb ik de gewoontes geproefd; we zijn naar de markt gewees; wat een geuren, kleuren en geluiden, geweldig! (volgende keer neem ik een fototoestel mee dan kunnen jullie meegenieten)
Ben ik, als echte toerist, het klooster Santa Catalina gaan bezoeken, wat prachtig is! Ook de rust als je het klooster binnenstapt is overweldigend, dus als ik eens uit de hectiek van de stad wil ontsnappen weet ik waar ik heen moet gaan!

Een gewoonte proeven: ik was de hele week blij dat er gewoon brood met thee als ontbijt was maar toen kwam zondag.. Ik liep naar beneden en rook een ´avondeetlucht´ die is er wel vaker, ´s morgens, omdat er al in de ochtend wordt gekookt voor de middag maar vandaag was het dus voor de ochtend.. Een soort soep met een enorm stuk vlees (opzich best lekker als het geen ochtend was geweest) gelukkig was er ook thee, zodat ik rustig kon opstarten, van dat rustig opstarten was geen sprake want er kwam een flinke scheut likeur bij: Goodmorning! (Ik heb even gevraagd of dit traditionele ontbijt er elke zondag was maar dat is, gelukkig, niet zo)

Deze week is dus het ´echte leven´begonnen: 5 dagen werken in het weehuis, vandaag zit m´n 4e dag erop en begin ik m´n plekje te vinden..

De nacht voor mijn eerste werkdag sliep ik heel onrustig, ik was blij toen eindelijk de wekker ging en ik me klaar moest maken voor de dag.
Douchen, eten, tas pakken en op naar de bus!

Het openbaarvervoer bestaat hier uit, (vaak) oude busjes, waarin ik niet rechtop kan staan en waarbij de stoelen zo dicht op elkaar staan dat je met je knieen in je nek zit..
Ook is er geen officiele bushalte of tijdschema, je gaat ergens staan waar de bus langs komt en wacht, met goed geluk komt de bus meteen met pech sta je lang te wachten.

Na ruim een kwartier kwam mijn bus, de groene met de letter D, zwaaiend maakte ik de buschauffeur duidelijk da ik mee wilde.
Opgepropt met nog ongeveer 18mensen stond ik in de bus, probleem: als je staat kun je niet naar buiten kijken, en dus mijn herkenningspunten (gat in de weg, geel huis, parkje, roze met blauw huis enz)niet zien vandaar dat het de eerste paar keer niet helemaal goed ging..Inmiddels heb ik een nieuw systeem bedacht: bochten tellen, dat werkt beter!

In het weehuis is het hard werken, er is niet veel tijd voor uitleg dus moet je zelf een beetje uitvinden hoe allles werkt, m´n eerste dagje vond ik dan ook best zwaar. Inmiddels weet ik zo ongeveer hoe een dag eruit ziet en wat de bedoeling is.

De kinderen zijn super leuk, stout, eigenwijs en lief!

De afgelopen dagen heb ik vooral voor een tweeling gezorgd die erg ziek zijn, wat ze precies hebben is me niet helemaal duidelijk maar ze ademen heel moeilijk en piepend vandaar dat ze allerlei medicijnen krijgen.

Ik vind het werk steeds leuker, ik leer de kinderen kennen en zij mij, ik weet zeker dat ik op hen allemaal een beetje verliefd wordt(als ik dan al niet ben).

Morgen m´n 5e werkdag en dan weekend, ben benieuwd wat morgen, het weekend en volgende week brengt!

Liefs,
Miriam



  • 30 November 2012 - 13:20

    Ina:

    Hoi Miriam,
    Wat leuk om te lezen! Al die ervaringen. Ben nu al benieuwd naar de foto's die je gaat maken.
    Het is hier koud. Moest vanmorgen de autoruiten krabben! brrrr
    We zijn volop bezig met de surprises voor Sinterklaas. Zal wel weer een dolle boel worden.

    Heel veel succes met je werk in het verre Arequipa. Tot het volgende verslag.

    x Ina

  • 30 November 2012 - 17:15

    Jolande Schotman:

    Ha Miriam,

    Lukt het bochten tellen in de bus?
    Ben benieuwd naar alle kleuren op de markt. Ik verheug me op foto's van je leven daar.

    Groetjes,
    Jolande

  • 30 November 2012 - 17:39

    Paula:

    Heerlijk om weer wat te lezen. Het klinkt allemaal heel positief. Je bent nog niet vergeten dat je retourticket op 19 april is toch? Hier zitten we volop in het Sintgebeuren en dat is erg gezellig. Inmiddels ook alweer een beetje glad op de weg 's morgens vroeg en heel donker dus ik tel de dagen tot de 21 e december want daarna gaan we weer de "goede"kant op!
    Blijf goed uitkijken en genieten!
    Driedubbele XXX
    Mama

  • 30 November 2012 - 21:35

    Wiepke Van Der Werf:

    Fijn om te horen dat je je draai gaat vinden. We zijn benieuwd naar de foto's.groetjes, ook namens Kees.

  • 30 November 2012 - 21:55

    M.Schotman:

    Lieve Miriam
    Ik vindt het heel stoer van jou om met bochten tellen jouw weg te vinden.
    Het is wel een belevenis die je nooit zult vergeten. Ik hoop wel dat je
    goed zult slapen, kraakt het bed niet meer ?
    Opa van Thomas

  • 30 November 2012 - 22:29

    Miriam :

    @mama, ik weet dat m´n retourticket 19 april is maar.. net in de bus, onderweg naar huis, zat ik te bedenken welke landen me nog meer leuk lijken....
    @Opa van Thomas, mijn bed kraakt nog wel..ik raak er aan gewend! Gaat alles goed met u?

    Veel plezier met sinterklaas allemaal! X

  • 01 December 2012 - 17:47

    Trees En Fons Mars:

    Even hebben we een dagje niet gekeken en is er een prachtig verslagje van je.
    Miriam, een complimentje voor je gezellige manier van schrijven. Je hebt vast helemaal geen spijt van je beslissing om naar Areguipa te gaan. Maar...we worden niet verliefd daar hè, dan krijg je problemen met je vriend hier in Holland.
    We kijken uit naar je volgende verhaal met misschien wel foto's. Maar Miriam, wil je mama niet zo plagen met nog meer uitstapjes? Nou geniet van alles, zelfs van een flinke neut op zondagmorgen en veel lieve groetjes, Trees en Fons

  • 01 December 2012 - 21:33

    Judith:

    Hoi Miriam,

    Jeetje ,wat een avonturen zo in je eentje! Leuk om al je belevenissen te lezen. Heb je het pannenkoekenrestaurant al gevonden? Als ik zo je verhalen lees krijg ook wel weer zin in Zuid Amerika.
    Ik wens je heel veel succes met het werken in het weeshuis en ik ben benieuwd naar je nieuwe verhalen/avonturen.

    Adios!

    Judith.

  • 02 December 2012 - 16:12

    Gerard Hissink Muller:

    Hallo, leuk om te lezen, je schrijft levendig en je ziet het zo goed voor je.
    Veel succes daar.
    Groet Gerard

  • 03 December 2012 - 22:06

    Karen Foesenek:

    Ontzettend leuk en herkenbaar om te lezen! Doe iedereen de groetjes van me, en geef alle kindjes een hele dikke knuffel! Ik mis ze! Ik kijk uit naar meer verhalen en vooral ook naar foto's!

    Veel succes met alles :) Groetjes, Karen

  • 04 December 2012 - 18:58

    Ineke (amsterdam):

    Hi Miriam,Fijn te zien dat je het naar je zin hebt en de mensen erg vriendelijk zijn.Het ziet er (zag ik op de foto's) goed verzorgt uit.
    Vooral dat roze toiletsetje,leuk voor je Jan om op de markt te verkopen!!Hebben ze die ook nog in andere kleuren???;-)
    Afgelopen maandag hadden we veel wind en natte sneeuw,je mist dus niets!
    Ik blijf je volgen en laat zo nu en dan wat van me horen,
    veel plezier,ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

Actief sinds 11 Okt. 2012
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 10116

Voorgaande reizen:

18 November 2012 - 19 April 2013

Vrijwilligerswerk en reizen in Peru

Landen bezocht: